Oppgaven som studentene skulle løse, gikk ut på hvordan vi kan øke kunnskapen og skape forståelse rundt skogens verdi og betydning. Bærekraft var også et vesentlig tema.
Samtlige seks grupper la vekt på friluftsliv, og muligheten for å øke kunnskap gjennom aktiv bruk av skog og natur.
– Entusiasmen og iveren i arbeidet var stor, jeg vil si det ble enda bedre enn i fjor. Jeg tror studentene tente på formatet med 24 timers intensivt arbeid, sier avdelingsdirektør Stig Hoseth ved Norsk Skogmuseum.
Liker denne samarbeidsformen
Eivind Bjørnstad er ansatt i Forsvaret, og studerer ved Høgskolen i Innlandet i tillegg til arbeidet i Rena Leir.
– Jeg har tro på denne måten å jobbe på, med fokus på innovasjon og samarbeid for å finne nye løsninger, sier han.
Camilla Andersen, Sara Hjelmtveit, Tine Morken, Alexander Bertheussen og Jeanette Titternes vant med sin oppgavebesvarelse som la opp til stolpejakt i skogen, med mulighet for kunnskapspåfyll underveis i jakten.
Mange av oppgavebesvarelsene la vekt på teknologiske løsninger for å formidle kunnskap om skog. En gruppe hadde en idé for bruk av VR-briller, til glede og nytte for de som ikke kan ta seg ut i skogen, det være seg av geografiske eller helsemessige årsaker.