Hopp til innhold
Det er gjort et omfattende næringspolitisk arbeid for en mer effektiv tømmertransport, både nasjonalt, regionalt og lokalt. Her er leder Sigbjørn Gjelsvik i Stortingets transportkomité sammen med næringspolitisk sjef Yngve Holth i Glommen Mjøsen Skog og rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund ved Sandstad bru i Grue. Foto: Tor Peder Lohne.

Ved behandlingen av budsjettet for 2025 vedtok fylkestinget i Innlandet å starte et arbeid med å oppklassifisere fylkesvegnettet. Planen er i første omgang å øke tillatt totalvekt på «svake» veger fra 50 til 60 tonn, slik at vogntog med 8 og 9 aksler kan kjøres med økte totalvekter på denne delen av vegnettet.

Videre skal det vurderes om tillatt aksellast på flere strekninger kan økes fra 8 til 10 tonn.

Med mer tømmer per vogntog, blir det behov for færre transporter, og dermed økt effektivitet.

Les også: Vil legge til rette for mer effektiv tømmertransport

Vogntog med 9 aksler lastet til 60 tonn totalvekt. Foto: Dag Skjølaas.

– Tømmertransporten er i endring, og derfor er det veldig positivt at Innlandet fylkeskommune vil legge til rette for utvikling og effektivisering gjennom bruk av vogntog med flere aksler, sier administrerende direktør Gudmund Nordtun.

Vegslitasje er først og fremst avhengig av trykket mellom hjulene og vegen. Med flere aksler og flere hjul er det mulig å øke lasstørrelsen og effektivisere transporten uten at slitasjen på vegnettet øker. Større lass bidrar også til lavere klimagassutslipp.

– Det er teleløsningen som er kritisk for vegnettet. Hvis den håndteres på en god måte, er det ingen risiko for vegeiere å øke tillatt totalvekt på veger med 8 tonns aksellaster fra 50 til 60 tonn. Derfor har vi anbefalt Innlandet fylkeskommune å begynne med det, sier rådgiver Dag Skjølaas i Skogeierforbundet.

Ros til fylkespolitikerne

Det har vært god dialog med fylkespolitikere i denne saken. Næringspolitisk rådgiver Anita Ihle trekker fram at sentrale politikere som Iselin Vistekleiven (leder hovedutvalg for samferdsel), Per Gunnar Sveen (leder hovedutvalg for næring) og Thomas Breen (fylkesordfører) har vist engasjement for saken, og utarbeidet flertallsforslaget som ble behandlet av fylkestinget.

– Fylkestinget har vist god forståelse for næringens utfordringer og transportbehov, sier Ihle.

Næringspolitisk rådgiver Anita Ihle i Glommen Mjøsen Skog roser dialogen og forståelsen hos fylkespolitikerne. Foto: Hans Haug.

Det komplette vedtaket er som følger:

Pilot for utprøving i 2025-2026 mer effektiv tømmertransport:

  • Innlandet fylkeskommune igangsetter et arbeid for oppklassifisering av fylkesvegnettet for å muliggjøre mer effektiv tømmertransport i tråd med bransjens behov på utvalgte strekninger i en testperiode.
  • Oppklassifiseringsarbeidet gjennomføres i to faser:
    Fase 1: Skjematisk oppklassifisering fra T8/50 til T8/60 på veger der bruer tillater 60 tonn i vinterperioden.
    Fase 2: Oppklassifisering av veger fra BkT8 til Bk10 basert på næringens innspill og vurdering av individuelle vegstrekninger.
  • Fylkeskommunen oppfordrer Statens Vegvesen til å bistå i prosessen med teknisk vurdering og tilrettelegging av vegnettet, inkludert vurdering av bruksklasser i teleløsningsperioder.
  • En evaluering av oppklassifiseringen skal gjennomføres etter 1 år for å sikre at endringene har ønsket effekt på transportkostnader og klimagassutslipp, samt sikre tilpasning til fremtidens transportbehov i skog- og trenæringen.