Jurister med fokus på miljørett
Professor Ole Kristian Fauchald (UiO) hadde en historisk tilnærming til skoglovgivningen, og viste bl.a. til at man i mellomkrigstiden ønsket å styre skogbruket gjennom kommunale vedtekter. Skogkommisjonen av 1951 ledet fram til en mer produksjonsrettet lov i 1965, og i perioden etterpå har vi fått en lovgivning basert på mange pliktregler mot skogbruket og få plikter for kommunen. Han pekte også på at loven framsto som umoderne med at såkalte tredjemannsinteresser (allmennheten) ikke er ivaretatt i loven, og at dette strider mot internasjonale forpliktelser. Disse forpliktelsene, bl.a. EU-forhold, tilsier alene en helt ny innretning i skogloven, fortsatte Fauchald.
Førstestatsadvokat Hans Tore Høviskeland baserer sitt syn på lovgivningen på et lavt antall anmeldelser og reaksjoner kombinert med at det er mulig å tjene penger på å drive skogbruk. Dessuten er det umulig å rette reaksjoner mot omsetningsaktører som skogeierandelslag med hjemmel i loven, mener han.
Dosent Fredrik Holth (NMBU) kom med fem konkrete forslag til endringer av lovgivningen. I det alt vesentlige gikk dette ut på å innføre søknadsplikt og mer detaljerte regler.
Kristine Jacobsen (NORSKOG) kommenterte Fredrik Holths forslag, og påpekte det spesielle i at man verken diskuterer hvilke mål man ønsker å oppnå eller i hvilken grad strengere lovregulering er det beste virkemiddelet for å nå målet. Man går rett på forslaget om flere bestemmelser og overføring av beslutninger fra privat til offentlig sektor. De foreslåtte tiltakene vil minimum kreve 100-150 nye årsverk. Er man sikker på at dette er en presis og hensiktsmessig bruk av offentlige ressurser, spurte Jacobsen.