Hopp til innhold
Flyfoto av flere bygninger på Kalnes videregående skole
Kalnes videregående skole ligger vakkert til ved Vestvannet, ca. 6 km fra Sarpsborg sentrum. Foto: Hallvard Mørk Tvete / Østfold fylkeskommune

Fylkestinget i Østfold vedtok sist uke at det ferske utdanningstilbudet innen skogbruk i Sarpsborg fortsetter.

Et første skritt på veien

Skogbrukslinjen ved Kalnes videregående skole ble opprettet i 2023 som en 2+2-ordning, der elevene går to år på skole og deretter er to år lærlinger i en bedrift. Det første skoleåret er en bred naturbruksutdanning, før spesialiseringen mot skogbruk starter det andre året på VG2.

Leder i Havass skogeierområde, Andreas Skolleborg, er lettet og glad for at linjen opprettholdes.

– Dette er en ganske ny linje, og det er godt å se at den får tid til å etablere seg. Nå må vi jobbe aktivt for å rekruttere elever og sikre at tilbudet blir godt kjent, sier han.

Andreas Skolleborg taler på en scene.
– Jeg er bekymret for at det settes et minstekrav til antall elever, men vi i næringen skal bidra aktivt med rekruttering av elever, sier leder i Havass skogeierlag, Andreas Skolleborg. Her fotografert under Glommen Mjøsen Skogs årsmøte tidligere i år. Foto: Hans Haug

Usikkerhet om elevtall

Selv om skogbrukslinjen nå er reddet, skaper fylkeskommunens krav om elevtall fra neste år usikkerhet. Som hovedregel må det nemlig være minst ti elever på Vg2 yrkesfag for opplæring i skole, og det må ikke være nødvendig med fylkeskommunale investeringer i lokaler eller utstyr.

Skogbrukslinjen på Kalnes har åtte plasser og i år er det fem elever. Ved færre enn ti elever neste år kan utdanningen bli organisert som et 1+3-løp, der elevene kun får et skoleår med naturbruk, og deretter tre år som lærlinger.

– Det er en ordning som ikke er forankret i næringen og som vil være meget krevende å innføre på så kort sikt, sier Anita Ihle, næringspolitisk rådgiver i Glommen Mjøsen Skog.

Andreas Skolleborg er bekymret for at det nå settes et minstekrav for elevtall.

– Hva skjer hvis det åtte elever det ene året og tolv det neste? Det bør være rom for slike variasjoner uten at linjen legges om. Vi i næringen skal gjøre vårt for å sikre at det rekrutteres minst ti elever, men vi trenger fleksibilitet fra fylkeskommunen, sier han.

Anita Ihle, næringspolitisk rådgiver i Glommen Mjøsen Skog, etterlyser et tettere samarbeid for å sikre stabil rekruttering til næringen. Foto: Hans Haug sier det er fylkeskommunens ansvar å svare opp næringslivets behov i prioritering av utdanningsløp. Foto: Hans Haug

Trenger to år med skole

Skolleborg sier dagens ordning med to år skole sikrer at elevene får den nødvendige opplæringen og erfaringen før de går ut i lære. Han frykter at det kan bli vanskelig å rekruttere gode lærebedrifter hvis elevene ikke har mer enn det første året med naturbruk.

– Et så spesialisert yrke der man skal håndtere dyre og kompliserte maskiner krever at elevene også har det andre skoleåret med opplæring som gjør dem i stand til å kunne virke ute hos entreprenørene, mener han.

Les også: Kjemper for å beholde skogbruksutdanningen i Sarpsborg

Skolleborg synes kravet om ti elever på skogbrukslinjen er for høyt, og mener at 2+2-løpet bør gjennomføres også med færre elever.

– En halv klasse, altså 5–6 elever per år, vil kunne dekke næringens behov. Med stabile rammebetingelser og et tydelig engasjement fra både næringen og fylkeskommunen, kan vi sikre at denne linjen blir en fast del av tilbudet på Kalnes, sier han.

Kalnes videregående skole
Kalnes videregående skole ble grunnlagt i 1870 og var opprinnelig en jordbrukskole, men har i dag også andre linjer enn naturbruk. Foto: Hallvard Mørk Tvete / Østfold fylkeskommune

Rekruttering og samarbeid

For å møte skognæringens behov for kompetanse og sikre lokal verdiskaping, etterlyser både Skolleborg og Ihle et tettere samarbeid med fylkeskommunen.

– Næringen trenger tilgang til kompetent arbeidskraft gjennom bred rekruttering, kompetanseutvikling og et utdanningstilbud av høy kvalitet. Det er fylkeskommunens ansvar å svare opp næringslivets behov i prioritering av utdanningsløp, slår Ihle fast.