Av Marius Lippestad, Magasinet Skog
På Solør videregående skole, avdeling Sønsterud kan elevene velge å utdanne seg innen skogbruk. Internatskolen tar i mot elever fra hele landet som enten ønsker å fordype seg i skogbruk eller som vil ta maskinførerutdanning med påfølgende praksis.
Kontaktlærer på Vg2 Skogbruk, Sara Skybak, er utdannet biolog. Hun ønsker at elevene skal forstå skogen, ikke bare «jage kubikk».
– Vi skal utdanne fremtidsskogbrukere. Elever som ikke bare ser kubikk, men helheten i skogen. Grunninteressen for de som begynner her er ganske ulik. Derfor er jobben min å hjelpe dem til å se hele bildet, hevder hun.
Mange muligheter i skogen
Hun sitter i et tomt klasserom. På andre siden av døra sitter fem-seks elever og øver på simulatorer. Disse simulatorene gir trening både i å kjøre hogstmaskin og lastbærer, før elevene slipper ut i skogen, hvor de virkelig får prøve seg i praksis.
– Tidligere var det nok mer vanlig at mange av de som gikk skogfag bare ville kjøre hogstmaskin. De senere årene har vi prøvd å utvide horisonten både for elevene vi har på skolen vår, men også i møte med ungdomsskoleelevene. Vi snakker nå om skogbruket i et større perspektiv. Som at trær er ressurser, skogbruksplanlegging og fotosyntese. Sønsterud er skolen i skogen, vi har alltid vært en skogskole. Jeg vil vise elevene hvilke muligheter som ligger i skogen både i form av friluftsliv, jakt, men også skogbruksplanlegging.
Sara forklarer at fjorårets friluftslivklasse hadde for få søkere, og at mange av de interesserte gikk over på skogbrukslinja. Til dem lagde hun et eget opplegg.
– De fikk gå inn i skogbrukslederrollen, og de utviklet seg som bare det. Samtlige av dem bestemte seg senere for å utdanne seg videre innenfor skogfag. Det artige var de utviklet veldig ulike interesser. En ble opptatt av foryngelse, en annen fattet stor interesse for bæreevne og størrelse på maskiner. Dette kom de frem til selv, gjennom at de fikk se helheten i skogbruket.