Tirsdag møttes flere organisasjoner i Verdikjeden skog og tre og NHO-fellesskapet til seminar om effektivisering av transport på vei, i forbindelse med ny Nasjonal Transportplan som kommer til våren. Til stede var også veidirektør Ingrid Dahl Hovland og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Temaet var hvordan tømmer, melk, korn og andre varer kan fraktes mer effektivt og miljøvennlig enn i dag.
Større lass
Tømmertransporten på vei foregår med spesialbygde tømmervogntog. De fleste av disse har fram til nå bestått av en treakslet tømmerbil og en fireakslet tømmertilhenger.
– Det bør legges til rette for bruk av vogntog med flere aksler slik at vi kan øke totalvekten på kjøretøyene. Framover bør det som i dag er de største tømmerlassene, bli de minste lassene, sa Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund.
– Gamle bruksklasser bør fases ut
– Klassifiseringssystemet for offentlige veier bør endres slik at vi kan gjøre transporten mer effektiv, miljøvennlig og sikker. Det bør opprettes nye bruksklasser for moderne vogntog med flere aksler. I tillegg bør de eldste bruksklassene fases ut, mener Skjølaas.