Hopp til innhold
Skogeierne framhever den direkte kontakten med skogbruksleder som svært viktig. Kirsti Rogstadkjærnet på gården Rønningen i Elverum setter stor pris på servicen fra skogbruksleder Terje Hammer. – Han har kunnskap og solid oversikt lokalt, er lett tilgjengelig, og vi finner gode løsninger sammen, sier hun. Foto: Hans Haug

– Vi jobber hardt for å yte tjenester med høy kvalitet hver eneste dag. Samtidig har vi stort trykk på forbedring, og det er gledelig å se at innsatsen gir resultater, sier administrerende direktør Gudmund Nordtun.

Den store spørreundersøkelsen viser også en klar økning i antall aktive ambassadører – skogeiere som aktivt vil anbefale Glommen Mjøsen Skog.

Solid, faglig og kvalitet

Undersøkelsen ble sendt ut i november til alle våre andelseiere, og til kunder som har samhandlet med Glommen Mjøsen Skog i løpet av de siste fem årene. Oppunder 1800 personer svarte.

For å kunne måle endringer, er det i hovedsak benyttet samme spørsmålssett som året i forveien. Resultatene er jevnt gode eller i positiv utvikling på alle hovedområder. I år var det enda flere som svarte at de er meget tilfreds med selskapet – en av fire. Halvparten er tilfreds.

Les også om fjorårets: Svært gode tilbakemeldinger fra skogeiere i undersøkelse

Ordet solid var det som ble gikk igjen klart flest ganger når respondentene selv skulle trekke fram ett ord som beskriver Glommen Mjøsen Skog. Solid kom også klart på topp ved fjorårets undersøkelse. Deretter følger ordene faglig og kvalitet.

Ordskyen viser ordene som flest personer har brukt for å beskrive Glommen Mjøsen Skog.

Noen få har brukt negative beskrivelser. Hos enkelte går det fra traust til stor eller tung.

– Vi ser klare fordeler av at vi er aktive over store deler av Østlandet, og merker oss at skogeierne setter pris på at skogbrukslederne er spredt på 14 kontorer. Samtidig jobber vi for å finne stadig bedre arbeidsmetoder, slik at vi alltid er mest mulig effektive, sier Nordtun.

Skjøtter skogen for kommende generasjoner

Den langsiktige tenkningen hos skogeierne kommer tydelig fram. Tre av fire svarer at det som har størst betydning for hvordan de forvalter skogen sin, er at skogen har verdi for kommende generasjoner. Dette svaret overgår langt at det er økonomisk lønnsomt.

Glommen Mjøsen Skog ønsket denne gangen å gå nærmere inn på hva som er viktigst for skogeier, om det er pris/inntekt eller andre faktorer.

Resultatet viser at fagkunnskap om skogskjøtsel og tilstedeværelse fra skogbruksleder klart trumfer pris/inntekt. Tilsvarende mener nær tre av fire at presisjon og kvalitet i tjenesten er viktigere enn pris/inntekt.

– Svarene er svært nyttige, og vi vil bruke dem i arbeidet med å utvikle oss videre og skape verdier i skogen for og med skogeierne, sier skogsjef Torgrim Fjellstad i Glommen Mjøsen Skog.

- Vi er glade for at fagkunnskapen og kvaliteten vi yter blir tydelig satt pris på, sier skogsjef Torgrim Fjellstad. Foto: Hans Haug

Blikket framover

Det er en klar overvekt av skogeiere som er 50 år og oppover, og en vesentlig oppgave er å utvikle selskapet videre med tanke på kommende skogeier-generasjoner.

Derfor har vi i undersøkelsen også sett på hva som bør være de mest framtredende kvalitetene ved Glommen Mjøsen Skog i framtida.

For å gjøre dette mest mulig håndfast, har vi sammenliknet Glommen Mjøsen Skog med fire ulike typer dagligvarebutikker:

  • Nærbutikk: Flest ønsker at Glommen Mjøsen Skog skal være som en nærbutikk, der tilstedeværelse er viktigere enn pris og utvalg – dette gjelder 43 prosent.
  • Supermarked: 36 prosent vil helst ha Glommen Mjøsen Skog som et supermarked, og anser kvalitet, service og utvalg som viktigere enn pris.
  • Lavprisbutikk: Billig-segmentet, der pris trumfer utvalg og kvalitet, ønskes av 13 prosent.
  • Nettbutikk: 8 prosent går for nettbutikk. Dette innebærer digital selvbetjening og enkel levering framfor service, og er noe Glommen Mjøsen Skog i liten grad tilbyr i dag.

Verdsetter lokal tilstedeværelse og kvalitet

– Vi har en sterk lokal tilstedeværelse med faglig dyktige skogbruksledere. Det er godt å se at de blir så sterkt verdsatt. Videre vektlegger vi kvalitet og presisjon i alt vi gjør. At skogeierne er opptatt av dette, er viktig både for Glommen Mjøsen Skog og for skogbruket som helhet, sier Fjellstad.

Samtidig merker han seg at flere ønsker seg nettbutikk-mulighetene.

– Jeg synes det er et positivt signal at såpass mange er interessert i et tilbud som vi strengt tatt gir lite av i dag. Vi vil selvsagt utvikle oss ytterligere digitalt framover, sier Fjellstad.