Fjoråret ble et år preget av store svingninger for Moelven. Det viser det foreløpige driftsresultatet til konsernet. Moelven omsatte for NOK 10297,5 millioner i 2019, og leverte et driftsresultat på NOK 335,4 millioner kr.
– Første halvdel av året var meget solid, mens andre halvdel ble preget av usikkerhet i verdensøkonomien på grunn av handelskrig mellom Kina og USA, Brexit og mye tømmer i markedet som følge av barkebilleangrep og stormfellinger i Europa. Dette utfordret markedsaktiviteten og lønnsomheten for Moelven mot slutten av året, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.
Mens 2018 var ett av de sterkeste årene i Moelvens historie, ble 2019 et mer ordinært år. Omsetningen i 2019 gikk ned med NOK 723,3 millioner sammenlignet med året før, og driftsresultatet ble NOK 250,8 millioner lavere.
– Bransjen vår er ikke ukjent med slike svingninger, og dette viser hvor viktig det er med et kontinuerlig fokus på kostnadseffektiv drift og en bærekraftig struktur i konsernet, sier Kristiansen.
Mer stabilt framover
– Vi ser positive tendenser til en bedret markedsbalanse for Timber-divisjonen, som leverer trevarer og komponenter til det nasjonale og internasjonale industrimarkedet. Wood-divisjonen til Moelven, som retter seg mot byggevarehandelen og byggemarkedet, har hatt en sterk utvikling på interiørsiden, mens byggtreleveransene påvirkes av at nybyggaktiviteten har falt både i Norge og Sverige. For divisjon Byggsystemer, med limtre, kontorløsninger og byggmoduler, ble 2019 preget av noe lavere aktivitet. Spesielt innenfor byggmodul, hvor vi måtte redusere kapasiteten i deler av året. Dette ser nå ut til å bedre seg, og vi tror på et mer stabilt 2020 også for denne delen av virksomheten, forklarer Kristiansen.
Intensiverer HMS-arbeidet
2019 ble preget av en rekke nye tiltak innen HMS-arbeidet til Moelven. Konsernet har en nullvisjon om skader, og i fjor ble det satset enda mer på å få ned tallet på skader.
– Vi har fått på plass et mer systematisk oppfølgingsprogram for skader, med påfølgende læringstiltak som blir delt i hele konsernet. Dette, kombinert, med nye systemer og løsninger, gjør at vi intensiverer HMS-arbeidet. Hver eneste skade er en for mye, sier Kristiansen.